Pe o insula in miniatura, Bled

insula 1

A doua zi a popasului nostru in Bled, din pacate, s-a dovedit  a fi mai putin prietenoasa din punct de vedere meteorologic. Mult mai putine grade in termometru comparativ cu ziua precedenta, un cer acoperit de nori negri. Dimineata ploioasa ne-a stricat oarecum planurile , asa ca am renuntat sa  incepem periplul  nostru la ora matinala pe care ne-o propusesem initial.

Desi in intarziere fiind,  nu s-a putut fara sa zabovim ceva timp pe malul lacului Bled. Fireste,   pentru a oferi micul dejun pasaretului aflat aici. De data asta, fata mea a avut grija sa-si umple bine buzunarele cu tot felul de painici , briose, biscuiti   si tot ce a mai considerat ea ca ar face placere pasarilor in cauza.

insula pasari

In fine, odata impartite si ultimele firimituri, ne indreptam spre debarcader hotarati sa platim biletele pentru a ne putea urca intr-o pletna, barca traditionala  care faciliteaza accesul turistilor la micuta insula. Desi in pletna pot sa incapa in jur de 20 de persoane, aceasta este purtata pe ape de un singur vaslas, pitoreasca barca   reprezentand  de altfel unul dintre simbolurile Bledului. Foarte buna initiativa (pusa in practica de ani buni) de a interzice  accesul oricarei ambarcatiuni cu motor,  protejand  astfel lacul de poluare.

pletna

Revenind la dorinta noastra, din pacate, fortati de imprejurari, am fost nevoiti sa renuntam la placerea de a face plimbarea pe lac leganati de pletna.  Recunosc, a fost pentru  prima data cand m-am simtit oarecum dezamagita de serviciile slovenilor in materie de turism. La debarcader, desi era deja ora 10, nu se afla nici urma de pletna si mai neplacut a fost faptul ca nu am intalnit nici un anunt legat de orarul barcilor amintite. Cum perspectiva de a astepta mult si bine pe mal nu prea ne suradea, sotul meu s-a hotarat sa fie el cel care o sa duca greul drumului spre insula(si la propriu si la figurat)🙂 , asa ca am inchiriat o barcuta la care urma sa vasleasca de unul singur. Cam trei km dus-intors, ma rog, pentru cineva care nu a mai facut asta de ani buni, fara sa fi excelat vreodata in sportul acesta, e ceva…Echipati cu vestele de salvare corespunzatoare , dar si cu un cornet de dimensiuni considerabile, plin ochi cu castane aburinde(ador castanele coapte), am plecat la drum.

insula15

Lacul ce urma sa-l strabatem  s-a format prin retragerea ghetarului Bohinj; lung cam de 2 km, lat de 1, 5 km si aproximativ 30 de m in adancime . Cam acestea ar fi principalele date geografice care definesc (intr-un  mod mai sec, e adevarat)unul dintre cele mai frumoase lacuri din Europa si , fara a exagera, chiar din lume.

Inconjurata de  imensitatea albastra care este lacul Bled iar in plan ceva mai indepartat de minunatii munti Alpi, micuta  insula  pare  ca desprinsa dintr-un basm. In forma de lacrima, invadata de vegetatie, singura insula naturala din Slovenia primeste in fiecare an  mii de turisti .  99 de trepte trebuie urcate pentru a ajunge la bisericuta inaltata undeva prin secolul X , fireste, de-a lungul sutelor de ani care au urmat, aducandu-i-se diverse imbunatatiri.Treptele amintite au fost  construite in 1655 si exista o traditie potrivit careia, pentru ca intr-o familie sa domneasca linistea si buna intelegere, mirele trebuie sa-si duca in brate mireasa pana la biserica situata in extremitatea sudica a insulei. Daca barbatul  este nevoit  sa depuna un oaresce efort pentru a-si cara cu bine pretioasa povara de-a lungul celor 99 de trepte, ma rog, asta in functie de cat de silfida sau nu este aleasa,  mireasa, la randul ei, trebuie sa se abtina de la a scoate vreun cuvintel pe tot parcursul drumul.Altfel mult ghinion se va abate asupra tinerei familii, cel putin asa spune aceeasi traditie. Destul de grea si misiunea asta pentru o femeie.🙂

insula 9

Turnul cu clopotnita(masoara putin peste 50 de m) domina intreaga priveliste oferita de insula. Se spune ca,  in urma cu multe sute de ani , un print ce locuia in castelul Bled ar fi fost ucis de niste talhari care l-au aruncat apoi in lac. Pentru a-i cinsti memoria, tanara lui sotie hotaraste sa topeasca toate obiectele din aur si argint aflate in castel si astfel din pretiosul metal obtinut sa fie turnat un clopot . Dorinta vaduvei era ca acesta sa fie amplasat in capela de pe insula. Insa o furtuna puternica iscata din senin rastoarna barca pe care se afla clopotul  iar cei responsabili de aducerea lui isi gasesc si ei sfarsitul in adancul apelor. Indurerata, tanara vaduva se hotaraste sa-si imparta averea saracilor  si sa se retraga pentru totdeauna intr-o manastire. Impresionat de hotararile femeii,  episcopul din acea vreme cere el insusi turnarea unui clopot care va fi dus apoi pe insula Bled. In amintirea acestor intamplari demult trecute  , in noaptea de Craciun, pe malul Bledului, se organizeaza “The Sunken Bell”, un impresionant spectacol ce reprezinta o punere in scena a legendei tocmai rezumate.

insula 6

Slovenii stiu sa exploateze la maximum orice atunci cand vine vorba de turism. Asa a luat nastere  ideea existentei ,, clopotului dorintelor”. In interiorul bisericii, chiar in fata altarului, se afla funia clopotului amintit si astfel oricine il poate face sa sune indiferent de ora. Se spune ca tragand  de funia clopotului respectiv (neaparat de 3 ori, deh, numarul magic) ti se indeplineste o dorinta. Asa se face ca de dimineata pana seara tarziu , Bledul rasuna de dangatele  clopotului. Poate dintr-un soi de exces de zel, poate din prea multa naivitate sau poate doar pentru amuzament, exista destui turisti care trag in nestire de biata funie, unii chiar cu un soi de furie ,  la un moment dat devenind chiar agasant ceea ce se aude. Cu buna stiinta,  noi am renuntat sa facem asta, e asa de placuta linistea pe insula…

insula 5

insula 7

insula 10

insula 4

Din pacate, nu am putut ramane aici pe cat ne-am fi dorit pentru ca perspectiva ploii era destul de evidenta si nu ar fi fost de dorit sa o patim,  pe lac fiind,  intr-o barca descoperita si cu un copil dupa noi. Asa ca sotul meu a trecut din nou la vasle si repejor spre mal.Asta in timp ce pe langa noi treceau plutind agale pletnele amintite cu turisti relaxati si zambitori.Asta e, unii cu relaxarea, altii cu ceva calorii pierdute gratie efortului fizic. Nu-i bai!

insula13

In sfarsit, odata ajunsi cu bine la debarcader, am dat nas in nas cu muzica, platouri cu tot felul de gustari, bauturi, oameni bine dispusi, unii chiar imbracati in costume de epoca. Am aflat apoi ca astfel isi promoveaza produsele  hotelierii si proprietarii de pensiuni din zona. Personal, mi-a placut mult si faptul ca se amenajase tot acolo si un soi de spatiu de joaca destinat copiilor- un tobogan, casute , baloane, masute pe care sa aflau creioane colorate si hartie. Astfel parintii se puteau bucura in voie de cateva clipe de ragaz  si , eventual, puteau afla ceea ce ii intereseaza  de la cei in masura sa le raspunda. La toate se gandesc slovenii astia!🙂

insula

Nici aici nu am zabovit prea mult; spre marele regret al fiicei mele cuprinsa brusc de pasiunea pentru pictat. Si ca veni vorba de regrete, datorita timpului care ne presa, am fost nevoiti sa mai taiem ceva de pe lista. Oricat ne-am fi straduit, dar in jumatatea de zi ramasa ne era  imposibil sa vizitam , fie chiar si in fuga, ceea ce oricum nu era de dorit, Parcul National Triglav, Cheile  Vintgar, Pestera Postojna si Castelul Predjama. Dupa o discutie rapida am hotarat sa ramana ultimele doua .

Distanta intre Bled si Predjama este undeva putin peste 110 km, asa ca  …la drum!

insula 2

4 thoughts on “Pe o insula in miniatura, Bled

  1. Alina January 18, 2013 / 8:13 am

    Buna, nu stiu de ce nu mi-a intrat comentariul trecut… sper ca n-am gresit cu ceva. Am vrut doar sa zic felicitari pentru blog si pentru pozele minunate.

    • danielaracovita January 18, 2013 / 9:31 pm

      Alina, am rezolvat misterul!🙂 Comentariul tau se afla la penultima postare de pe blogul meu, acolo ti-am si raspuns imediat cum l-am vazut. Te salut cu acelasi prietenos ,, Sve najbolje!”🙂

  2. Alina January 19, 2013 / 6:07 pm

    O, si ce l-am mai cautat:)) Multumesc si abia astept sa mai citesc!

Leave a Reply

