Trogir, orasul muzeu…

Ne doream de ceva mai multa vreme sa vizitam Splitul, orasul de suflet al imparatului Diocletian. Cum aveam un week-end intreg  la dispozitie, am zis ca n-ar strica sa hoinarim si prin imprejurimile vestitului oras. Mai putin de 30 de km despart Splitul de Trogir, asa ca am ales sa ne petrecem ziua de sambata in orasul din urma. Pensiunea aleasa de noi se afla pe micuta insula Čiovo un loc perfect atunci cand vine vorba de relaxare, de perspectiva petrecerii unor zile tihnite de vacanta. Čiovo este oaza de verdeata  scaldata de soare mai tot timpul anului (la mijloc de februarie, ne-am bucurat de peste 15°C), multi palmieri uriasi, maslini, lamai, mandarini, portocali, pini…Ce mai, o minunatie!

Trogir-Ciovo 2

foto– Panorama insulei pe care se afla orasul vechi, Trogir. In dreapta apare o mica parte din insula Čiovo.

insula Ciovo

foto-Insula Čiovo privita de pe faleza din Trogir

Pensiunea este aceasta  , Kasalo este numele ei si se afla la cel mult 10 minute distanta  de podul mobil care face legatura intre Čiovo si insula pe care se afla orasul vechi, Trogir.Personal, nu am ce reprosuri sa-i aduc. Costul cazarii mi s-a parut mai mult decat ok, 40 de euro/ noapte (sunt convinsa ca in timpul verii preturile sunt altele), bucatarie utilata cu tot ce trebuie, o terasa draguta cu vedere spre port si faleza. O gradina frumoasa cu lamai incarcati de rod, multa liniste, o piscina de dimensiuni considerabile intregesc peisajul de la Kasalo.  Bine, sotul meu banuiesc eu ca a regretat un picut alegerea aceasta…Intamplarea a facut ca una dintre camerele apartamentului inchiriat sa fie destul de friguroasa( singura sursa de incalzire era un aparat de aer conditionat aflat intr-una din camere),  asa ca l-am trimis pe el ,,la pinguini”. Asta e, minoritatea se supune majoritatii.🙂

vedere terasa

Orasul Trogir vazut de pe terasa pensiunii Kasalo

lamai

Lamaiul de sub fereastra…

port Ciovo

foto-Printre sute de catarge…🙂 Portul din insula Čiovo

Trogirul….orasul acesta are un farmec deosebit.. Ma refer, desigur, la orasul vechi aflat pe insula. Cum arata orasul nou, nu stiu. Nu am avut timpul suficient pentru a colinda si prin zona aceasta, desi mi-ar fi placut, mai ales ca toate informatiile gasite pe internet sunt legate doar de zona istorica. Practic, Trogirul se imparte in doua: orasul nou  care presupun ca este impanzit de blocuri, magazine, fabrici si tot ce presupune existenta urbana si orasul vechi situat pe insula. Localnicii il numesc pe acesta din urma ,,orasul muzeu” si sunt pe deplin indreptatiti sa-l considere astfel. Intemeiat de greci in sec.3 i.H., asezarea aceasta a infruntat atat de bine timpul incat este considerat orasul in care s-a conservat cel mai bine arhitectura romanico-gotica din intreaga Europa Centrala. Un motiv destul de bine intemeiat pentru ca sa fie inclus in patrimoniul UNESCO in 1997.

Intr-o oarecare masura, Trogirul aminteste de Venetia, doar ca lipsesc  pitorestile canale ce au facut celebru romanticul  oras italian. Cu siguranta, stilul renascentist venetian prezent in arhitectura locului are un cuvant greu de spus cand vine vorba de asemanarea celor doua orase. Croatii obisnuiesc sa spuna despre Trogir ca este ,,mica Venetie” a lor. Fondat de colonistii greci in urma cu 2300 de ani(pe atunci se numea Tragurion; ,,tragos” in limba greaca inseamna ,,tap”), orasul surprinde astazi printr-un melanj interesant de stiluri arhitectonice- romanic, gotic, baroc, renascentist. De altfel, una dintre bijuteriile arhitecturale de aici, Catedrala Sfantului Lovre, este ea insasi un amestec surprinzator de stiluri. Surprinzator si explicabil in acelasi timp. A fost ridicata pe ruinele unei vechi biserici incendiata si demolata in 1123, anul in care sarazinii au invadat si jefuit zona aceasta. Cum amintitii sarazini, musulmani fiind, nu aveau bunul obicei de a trece indiferenti pe langa tot ce purta insemnul crestinatatii, biserica aceasta a fost distrusa din temelii. Un secol mai tarziu, localnicii incep constructia catedralei care va fi definitivata abia peste 300 de ani. Din pacate, noi nu am putut sa ii vedem interiorul, week-end fiind, portile ii erau bine ferecate.In schimb, atat cat ne-a permis grilajul,🙂 am admirat vestitul portal, opera  sculptorului localnic pe nume Radovan. Istoria nu a pastrat prea multe date despre acesta, doar ca a trait prin secolul 13 si mai stiu ca nu era deloc lipsit de modestie omul. El insusi se recomanda( si nu oricum, ci daltuit in piatra) ca fiind cel mai bun in arta sculpturii din acele timpuri.

Portalul

Portalul sculptat de Radovan

Catedrala

Catedrala Sf. Lovre

Catedrala 2

Daca in fata Catedralei Sf. Lovre  se aflau porti de fier zavorate bine, Turnul cu Ceas, un alt monument arhitectural de seama al orasului, mi s-a parut lasat, intr-o oarecare masura, de izbeliste. Ma rog, poate e cam mult si cam dur spus asta, dar chiar nu imi explic cum de au fost lasate sa zaca  mormane de moloz, peturi si alte gunoaie  in spatiul in care se afla scara interioara a turnului. Asa cum nu imi explic cum de oricine poate avea acces la orice ora din zi( probabil si din noapte) la locul in care se afla mecanismul antic al vestitului ceas. Nu exista vreun indicator care sa interzica accesul inauntru, doar o mica usa din lemn pe care am gasit-o intredeschisa.

Turnul cu Ceas este tot ce a mai putut ramane dintr-o bisericuta construita in 1422, Biserica Sf. Sebastian, ca multumire adusa divinitatii pentru ca orasul le-a fost ocolit de groaznica pandemie de ciuma care a decimat in acele vremuri cam o treime din populatia Europei

Turnul cu Ceas 2

Turnul cu Ceas 3

TURNUL CU CEAS

Loggia, sala de judecata construita in anul 1312

MECANISMUL CEASULUI

Mecanismul antic al ceasului din Turn

Vedere din Turnul cu Ceas

foto-Centrul istoric al orasului vazut din Turnul cu Ceas

Chiar peste drum de Catedrala Sf. Lovre se afla un alt monument arhitectural al orasului, palatul Cipiko. Ne-am cam mirat noi ca nu se afla nimeni la intrare care sa ne ceara sa platim biletele de rigoare, deh, doar urma sa vizitam ditamai palatul, dar, odata ajunsi in interior, ne-am lamurit pe deplin. Constructia mareata care timp de  cateva secole a apartinut familiei Cipiko este astazi locul in care se afla sediile a diverse organizatii si asociatii croate. E drept, acestea se afla la etaj, in timp ce doar una dintre incaperile de la parter poarta urmele trecerii prin istorie a proprietarilor de altadata ai palatului.Aici se afla si unul din trofeele de razboi cu care s-a mandrit candva un membru al familiei Cipiko.Este vorba despre un…cocos din lemn luat din bucataria unei  galere turcesti, in iuresul bataliei de la Lepanto din 1571.

Palatul Cipiko

Palatul Cipiko

Interior Palatul Cipiko

Palatul Ducal

Palatul Ducal

Biserica benedictina

Sf. Petru

Bustul Sfantului Petru aflat deasupra usii bisericii care ii poarta numele.Biserica a fost ridicata in secolul 13.

fortareata Kamerlengo

foto- Fortareata Kamerlengo construita in sec. 15 in timpul stapanirii venetiene

Incontestabil, Catedrala Sf. Lovre, Palatul Cipiko, Turnul cu Ceas, Palatul Ducal, Biserica Benedictina ,, Sf. Ioan Botezatorul”, fortareata Kamerlengo (si nu sunt singurele), toate incanta calatorul si impresioneaza  prin maretie, frumusete, prin felul incredibil in care s-au conservat, desi peste ele au trecut atatea secole. Ghinionul nostru a fost ca mai toate erau inchise in acea zi de sambata, dar Trogirul a fost minunat oricum. Plimbarea pe stradutele inguste din interiorul orasului are farmecul ei, mai ales intr-o perioada in care acestea sunt aproape pustii. La mijloc de februarie, intr-un loc mult vizitat cu precadere in sezonul estival, am fost printre foarte putinii turisti care se aflau aici. Se prea poate sa fi fost si singurii, iar cei care isi faceau plimbarea de seara pe faleza sa fi fost localnici. Nu mi-e greu sa-mi imaginez ca orasul  intesat de puzderia de turisti arata altfel si, fara doar si poate,  se pierde mult din savoarea hoinaritului lipsit de griji prin labirintul acesta incantator. Cel putin asta simt eu…

Stradutele din Trogir 1

stradutele din Trogir 2

pisici...

stradute Trogir 4

cafenea Trogir

Nu ma consider o priceputa in arta fotografiei, dar imaginea de mai sus mi s-a parut mai potrivita in alb-negru...

stradute Trogir 5

Troghir fereastra

Pete de culoare…

strada Trogir

Poarta orasului

foto-Una dintre cele doua porti ale orasului;  a fost construita in sec. 15, statuia aflata deasupra il infatiseaza pe episcopul Ivana, patronul spiritual al orasului.Documentele istorice spun ca a trait in sec. 11 si ca numai datorita tactului sau diplomatic, regele ungur Kaloman nu a distrus Trogirul in 1105. Corpul sau se afla depus intr-o capela aflata in Catedrala Sf. Lovre. In semn de omagiu, locuitorii orasului celebreaza memoria episcopului canonizat , in fiecare an, pe data de 14 noiembrie.

Sveti Ivana

Poate ca as fi considerat partea aceasta labirintica a orasului vechi pur si simplu perfecta, daca aspectul comercial nu ar fi fost atat de evident. Asta a fost impresia cu care am ramas eu…  prezenta atator buticuri intr-un loc atat de incarcat de istorie stirbeste mult din pitorescul lui. Tot felul de magazine care comercializeaza lenjerie intima, ciorapi, kitch-uri, chinezarii, ba chiar si un sex- shop in a carui vitrina sunt etalate produsele puse in vanzare…

Shop

Exista si cateva magazinase ce vand lucruri deosebite, de calitate si care chiar se integreaza perfect in peisajul de aici.Bunaoara, cel cu papusi din portelan imbracate in diverse costume traditionale. Din pacate, inchis si acesta.

papusi in vitrina

Pe seara, cand deja se intunecase de-a binelea si ne indreptam spre iesirea din oras, am zarit intr-o vitrina niste bijuterii de-a dreptul deosebite. Minunate. Nu sunt genul de femeie care cade in extaz in fata unei bijuterii, dar acestea m-au cucerit de la prima privire. Daca si sotul meu s-a declarat absolut entuziasmat de asemenea podoabe….asta nu e putin lucru… 🙂 El spune ca unele dintre ele seamana foarte bine cu cele pictate de Boris Vallejo si cam are dreptate. Multe dintre ele, masive, supradimensionate, dar cu stil, deosebite. Mult argint, mult chihlimbar, iar eu ador chihlimbarul…Normal ca am ramas hipnotizata in fata vitrinei.🙂 Spre marea noastra surpriza, am aflat ca vanzatorul este si artizanul obiectelor cu pricina. Ce mai, omul este un adevarat artist…Ne-a facut un discount bunicel la cele cumparate si , in plus, i-a oferit fiicei mele un delfinas din argint si un magnet cu marca Trogir. Acesta din urma a fost chiar foarte binevenit avand in vedere ca in tot orasul nu am reusit sa gasesc un loc de unde sa-mi cumpar un asemenea suvenir pentru colectia mea de magneti. L-am intrebat daca nu are cumva vreun site pe care sa-i pot admira in voie creatiile. Nu are, pacat…

Cu siguranta, cand vom mai ajunge in zona, nu am sa-l ocolesc. Oricum, eu am perceput Trogirul ca  fiind locul  care te cheama sa-l revezi .Si te conformezi cu drag. Mai devreme sau mai tarziu….Poate la toamna cand orasul incarcat de istorie va fi scaldat in lumina aceea calda si mierie …

fortareata Kamerlengo 2

Fortareata Kamerlengo

faleza...

TROGIR FALEZA

faleza orasului

faleza Trogir

In noapte...

3 thoughts on “Trogir, orasul muzeu…

  1. Alina February 27, 2013 / 8:41 am

    Frumos Trogirul, dar eu l-am vazut dupa Hvar, care e socant cind iti apare in fata ochilor, pe mare, auriu si albastru si cumva imperial. Dalmatia e superba. Si de Split nimic-nimicuta? :))

  2. danielaracovita February 27, 2013 / 11:19 am

    Pai, daca i-a placut atat de mult lui Diocletian, pe mine cum sa ma lase indiferenta Splitul?!🙂
    Frumos si la Split numai ca o sa trebuiasca sa-si astepte randul la scris. Dupa Trogir, urmatoarea oprire a fost in zona Kastelna cu ale ei 7 castele si apoi la Solin. De la Solin am plecat spre Split, iar pe seara ne-am plimbat prin Omis si prin imprejurimile lui. Raul Cetina cu a lui culoare m-a lasat masca.Cred ca nici la Plitvice nu am vazut asa culoare minunata…
    Dupa cum vezi, draga Alina, am material destul, cu timpul e problema.Eu si fiica-mea ne-am pus in cap sa le aratam copilasilor croati de la gradinita ei cum e cu frumoasa traditie romaneasca a martisorului. De cateva zile, mai mult cu asta mi-am ocupat timpul ;cautat cele necesare si mesterit de martisoare.Vreo 30 de bucati.🙂. Pentru fetite si doamne, dar si pentru baietei. Ca sa nu se supere nimeni. :)Sper sa fie toate gata pana vineri dimineata…🙂
    Numai bine, Alina!

Leave a Reply

