Metelkova

Legat de capitala slovena, cineva facea o comparatie interesanta spunand despre Ljubljana ca ar semana izbitor de bine cu Praga. Cu o singura observatie- sa scoatem din ecuatie multimile galagioase de turisti ce umplu indiferent de anotimp ,,orasul celor o suta de clopotnite”. O fi stiind omul  ce spune…Nu ma pronunt deocamdata pentru foarte seriosul motiv ca inca nu am reusit sa vad Praga. Am avut ocazia asta cu putin timp in urma, la inceputul lui ianuarie,  dar am ales atunci Bratislava. Nici nu as putea sa explic din ce motiv, ascuns pana si mie,🙂 imi doresc sa vizitez Praga nu oricand, ci primavara. Pur si simplu. In fine, nu despre Praga vreau sa povestesc si nici macar despre impresia de ansamblu pe care mi-a lasat-o Ljubljana. Poate intr-o alta postare, cel mai probabil dupa ce voi reveni aici pentru a doua oara. Oricum, o singura zi petrecuta in Ljubljana  e mult prea putin, chiar daca este vorba despre una dintre cele mai mici capitale europene.

Ljubljana 1

Cam lunga introducerea asta. Sa trecem la subiect zic, iar subiectul este METELKOVA, zona autonoma din inima Ljubljanei, un loc oarecum straniu pentru cei care nimeresc mai mult sau mai putin intamplator in zona respectiva. As numi-o un soi de a doua Christiania. Pentru cei carora numele acesta nu le spune nimic, ei bine, Christiania si-a inceput istoria prin anii ’70 cand un grup de hipioti ocupa ilegal baracile militare abandonate dintr-un cartier din Copenhaga. Asa se face ca, in ultimii 40 de ani, Christiania a functionat ca un stat in stat. Comunitatea aflata aici- artisti boemi, imigranti, oameni ai strazii lipsiti de adapost, si-au gasit in locul acesta refugiul. Isi are propriile reguli dupa care traieste, unele dintre ele  diferite simtitor de legile statului danez. Daca in urma cu ceva ani  patrulele de politie marsaluiau zilnic prin zona, conflictele si arestarile fiind un lucru obisnuit atunci,  astazi  lucrurile par sa se fi schimbat simtitor.Locuitorii Christianei sunt, in general, oameni pasnici care promoveaza toleranta. In locul acesta nu este un secret pentru nimeni faptul ca se consuma si se comercializeaza marijuana, dar cum una dintre regulile comunitatii  interzice consumul drogurilor tari, politia a renuntat oarecum la vigilenta de altadata. Asta spune regula, dar destui turisti dintre cei care au venit aici au fost gasiti apoi avand asupra lor droguri. Si nu era vorba de marijuana. Sincer, stau si ma intreb daca nu cumva la mijloc este vorba despre o strategie de marketing din partea statului danez, lucru explicabil daca stai sa te gandesti ca, intr-un top al atractiilor turistice in Danemarca, Christiania se afla pe locul 4. Anual, aici, vin peste jumatate de milion de turisti si se pare ca numarul creste simtitor pe an ce trece datorita renumelui acestui loc. In fine, Christiania are o istorie interesanta, destul de zbuciumata, daca sunteti interesati de subiect, internetul va ofera destule materiale bine documentate.

Christiania

foto Christiania preluat de aici

Revenind la Metelkova, subiectul acestei postari, ni s-a parut interesant sa o vizitam fie si pentru simplul fapt ca era cu totul altceva decat ceea ce vedem in general prin locurile in care umblam, castele, palate, muzee, monumente ale naturii, s.a.m.d…

Aflata destul de aproape de centrul orasului, in imediata apropiere a garii din Ljubljana, Metelkova uimeste si starneste confuzii printre cei care nu s-au documentat in prealabil cu privire la renumitul cartier.  Obisnuit deja cu atmosfera de calm, cu  ordinea si curatenia desavarsita din capitala slovena, cel neavizat  ramane de-a dreptul debusolat inca de la primul contact vizual cu Metelkova. Pur si simplu ai impresia ca ai nimerit intr-o alta lume. Graffiti, sculpturi, mozaicuri cu subiecte care de care mai stranii, cladiri ce par lasate in paragina, impresia totala de neingrijit, dezordine. Si peste toate uimeste linistea intalnita aici in timpul zilei. Pur si simplu ai impresia ca te afli intr-un loc parasit. Falsa impresie! Cum intunericul se lasa, Metelkova se trezeste la viata si iti arata adevarata ei fata- un mixt inedit de culturi alternative, locul in care se simte cel mai bine spiritul vietii underground.

Spre deosebire de istoria Christianiei care incepe in anii ’70, cea a Metelkovei este de data mai recenta. In 1993, un grup de activisti intre care se aflau numerosi artisti, chiar cateva dintre personalitatile culturale de renume ale Sloveniei, se opune categoric demolarii fostelor cazarmi militare ocupate intre anii 1882-1911 de catre armata austro-ungara.

N-a fost un lucru tocmai usor, au avut loc mai multe ciocniri cu politia locala, dar, in cele din urma, administratia locala a cedat in favoarea celor aproape 200 de protestanti. Astazi, Metelkova este condusa de catre lideri independenti, iar in spatiul pe care il ocupa, aproximativ 12.500 m2,  se afla 7 cladiri unde isi au sediul diverse asociatii, cluburi, galerii de arta.

Dupa mai multe conflicte cu autoritatile slovene, culminand in 2006 cu demolarea unei cladiri, in ultimii ani, lucrurile s-au linistit considerabil. In interiorul Metelkovei nu este tolerat consumul de droguri, iar  liderilor de aici le revine misiunea ca securitatea spatiului sa primeze. Ca si in cazul squatului  danez, Metelkova figureaza de ceva vreme in mai toate prezentarile care promoveaza turismul in Slovenia. Mai mult de atat, citeam de curand un interviu dat de un consilier sloven pe probleme culturale, iar acesta spunea ca, la ora actuala, incontestabil, Metelkova a devenit parte din peisajul cultural al orasului si una dintre atractiile turistice des cautate. Activistii de aici sunt sustinuti de catre stat functionand ca un soi de minister al culturii autonom care se ocupa de proiectele respinse de autoritati. Practic, mai tot ce inseamna proiect cultural cu oarecare iz de underground este directionat spre Metelkova. In fine, mi-a placut sinceritatea acelui oficial care afirma franc : ,,-Ceea ce se petrece acolo nu este întotdeauna sută la sută legal, dar preferăm sa nu insistăm asupra legalității absolute în acest caz”.🙂

Ar fi multe de spus despre activitatea culturala de aici, despre tot felul de festivaluri, concerte, proiectii de filme, ateliere de lucru, activitati de restaurare, expozitii, mai toate avand la baza exprimarea unor idei cu care multa lume nu este tocmai familiarizata, idei care tin mai mult de sfera bizarului, a neobisnuitului. Daca subiectul va intereseaza, gasiti pe site-ul lor,  http://www.metelkovamesto.org/, programul activitatilor, aflati despre galeriile de arta, concerte, despre cluburile de aici.

Metelkova 7

Metelkova 9

Pulsul adevarat al unuia dintre cele mai vestite squaturi din Europa, incontestabil, cel mai bine se simte noaptea. De joi pana duminica, cu putin inainte de miezul noptii, Metelkova se trezeste la viata. Artisti, vizitatori curiosi, persoane mai mult sau mai putin boeme, oameni ai strazii umplu pana la refuz acest spatiu. Despre viata de noapte a Metelkovei, recunosc, vorbesc doar din cele citite, asa cum nu am habar nici despre cum arata in interior cluburile, galeriile de arta, barurile de aici. Fireste, calatorind cu un copil, nu ne-am gandit nici o clipa sa petrecem cateva ore din noapte aici. Noi  am vizitat Metelkova intr-o dupa-amiaza de duminica, cand nu am intalnit aproape tipenie de om aici.  Peste tot era inchis, liniste deplina in jur. Daca in Christiania este interzis cu desavarsire sa faci poze, iar daca totusi incalci regula asta, s-ar putea sa nu-ti fie prea bine, aici, in Metelkova, am facut  zeci de fotografii fara ca nimeni sa ne spuna ceva, fara sa fi vazut vreun indicator care sa interzica asta. Si, la drept vorbind, nici nu ar fi avut cine. Cred ca am vazut doar doi barbati, sigur oameni de-ai locului, care motaiau plictisiti in fata unei rulote viu colorate. In privinta vizitatorilor, noi trei eram singurii si asa am ramas pana in momentul in care am parasit Metelkova.  Probabil datorita faptului ca sunt atat de scumpi la vedere in timpul zilei, copilul meu i-a categorisit imediat pe oamenii de aici ca fiind…,,zombie”. 🙂 In conceptia Marei, zombii sunt acei oameni care se ascund de lumina. Chiar nu stiu in ce imprejurare a auzit ea despre zombi (sigur nu de la mine), dar mi s-a parut haioasa  forma sub care a retinut cuvantul , ,,zombie”, si asa le-a ramas numele.🙂

DSC_1612Metelkova 1.3

Metelkova 1.2

Metelkova 1.3

Metelkova 1.4

Metelkova 1.5

In eventualitatea in care ajungeti in Metelkova  si va tenteaza o experienta mai putin obisnuita, ati putea sa va cazati la Celica, un hostel amenajat in… fosta inchisoare a vechii cazarme austro-ungare. Pe noi nu ne-a tentat o asemenea extravaganta, gandul de a sta intr-o fosta celula cu zabrele la ferestre si usi, sincer, nu  ma atrage al naibii de tare. Poate, cu ani in urma, ar fi avut alta rezonanta experienta asta, acum, nu prea. In fine, ca veni vorba de ani, hostelul amintit a fost amenajat prin 2003, o echipa de 80 de artisti sloveni si straini lucrand pentru cel ce avea sa devina unul dintre hostelurile de renume international. Detalii despre conditiile de cazare, preturi si tot ce va intereseaza gasiti pe site-ul lor, http://www.hostelcelica.com/,  din aceeasi sursa provin si pozele cu imagini din interiorul hostelului.

hostel celica

Hostel 2

Hostel Celica 3

Hostel Celica 4

Hostel Celica 5

Hostel Celica 6

Undeva, pe seara, am parasit Metelkova…In urma, aceeasi liniste, aceeasi senzatie de loc abandonat. ,,-Bine ca nu i-am trezit pe ,,zombie”, mai bine sa doarma, cred ca sunt obositi rau, saracii zombie…”, concluzioneaza fiica-mea ganditoare. Ne indreptam spre centrul Ljubljanei gatit cochet pentru sarbatorile de iarna ce urmau sa vina. In urma lasam o lume altfel, complet diferita de restul orasului, Metelkova…

Mara

6 thoughts on “Metelkova

1. ileanaxperta January 26, 2015 / 7:31 pm

Super loc! Foarte colorat dtpdv. Imi place! Am citit ca sunt locuri in Christiania unde se mai pot face poze…mai ales in locurile unde sunt desenele in grafiti ca si locurile din parc, de-a lungul lacului, unde deja acolo se mai linistesc “apele”. Locurile total interzise sunt standurile unde se vand drogurile…asa am citit. Am vazut multe poze din Christiania, facute chiar de turisti, deci se poate…dar la noroc si mare risc, ma gandesc eu. Ca in Cartierul Rosu din Amsterdam…🙂
    Aici, la Metelkova, locul mi se pare cam “scary” dar foarte atractiv, fiind un loc atipic. Poate voi ajunge si pe-aici, mai stii?!…🙂 O seara de basm adevarat!

2. danielaracovita January 26, 2015 / 7:56 pm

Doar pare, Ileana, in realitate nu e nici cea mai mica problema sa colinzi prin locul acesta. Pe noi nu ne-a intrebat nimeni nimic. Am vazut 2-3 persoane care pareau sa locuiasca acolo, dar mi-au facut impresia ca sunt de pe alta lume, nu ne-au bagat deloc in seama.🙂 Cat despre poze…ai vazut, am facut cu duiumul.🙂 Multumesc frumos pentru urare, asemenea iti doresc!

• ileanaxperta January 26, 2015 / 8:24 pm

Draga mea, m-am referit ca e un loc cam “scary” dupa scheletele sau figurinele alea care apar si stau agatate de case.:) Pe mine ma distreaza…nu ma sperie. Am scris ca pare de speriat dar pt. omul invatat cu de toate, nu-l mai sperie nimic. Poate pe copii…si cred ca nici pe ei, fiind obisnuiti cu tot felul de figuri si personaje de filme mai mult sau mai putin horror.🙂 Te pup!

• danielaracovita January 26, 2015 / 8:57 pm

A, da, fiica-mea s-a simtit f. ok aici. Cred ca am si scris pe undeva ca ajunsese sa-i compatimeasca pe ,,zombie”, asa le spunea ea atunci.🙂 Dar, in ce ma priveste, trebuie sa recunosc ca am tot avut senzatia de straniu, de sinistru…si stiu ca asta s-a datorat in mare parte si faptului ca am colindat prin Metelkovo pe inserate, la sfarsitul unei zile oricum reci si posomorate de inceput de decembrie. Probabil, in plin soare, as fi perceput diferit locul acesta. Cred…Te pup si eu, Ileana!