DO IT YOURSELF ! Pe Trubarjeva, la numarul 39.

Daca in postarea anterioara va povesteam cate ceva despre Metelkova, zic sa  mai ramanem putin  in atmosfera  aparte a Ljubljanei, mai exact spus, pe strada Trubarjeva, la numarul 39, chiar in plin centrul orasului. Pana sa ajungeti la destinatia propusa, rezervati-va putin timp pentru a admira in tihna Trubarjeva, arata deosebit…

Trubarjeva 1

DSC_1532

Trubarjeva 3

Trubarjeva 3

Revenind la destinatia noastra…in cazul in care ajungeti aici cu copilul/copiii din dotare, sunt absolut convinsa ca strengarii vor fi incantati la culme de posibilitatea extraordinara pe care le-o ofera ,,Hiša Eksperimentov”, mai pe limba noastra spus-,,Casa Experimentelor”. Un vechi proverb chinezesc(aflat, de altfel, pe prima pagina a brosurii de prezentare) pune foarte bine in evidenta motivul principal pentru care exista acest muzeu interactiv: ,,Am auzit si am uitat. Am vazut si mi-am amintit. AM FACUT EU INSUMI SI ACUM STIU.” 

Bref, copii si adulti pot experimenta in voie, departe de enervantele interdictii de genul: ,,-Nu pune mana !”, ,,-Nu atinge!”, ,,-Pastreaza distanta corespunzatoare!”, etc…Fireste, in cazul in care nu sunteti siguri de pasii pe care trebuie sa-i urmati, aveti la indemana indicatiile din mapa de prezentare primita de fiecare vizitator la intrare. Cu alte cuvinte, experimentam si invatam. Vizitatorul  poate atinge, mirosi, gusta, poate realiza cap-coada orice experiment isi doreste fara interventia celor care lucreaza aici.  Pentru ca aceasta este si ideea de baza, DO AND OBSERVE!

Un sfat, daca aveti prea putin timp la dispozitie si va imaginati ca intr-o ora, maxim o ora si jumatate, va puteti indrepta deja spre iesire, ei bine, eu zic sa nu fiti asa de siguri. Prezenta copiilor schimba simtitor datele problemei. Pentru ca realizarea fiecarui experiment necesita ceva timp si nu e vorba doar de cateva. Nu, la ultima numaratoare facuta de mine erau 52, e posibil ca intre timp numarul lor sa mai creasca, asa ca e nevoie de muuulta rabdare. Stiu ce spun, fiica-mea a tinut sa reia unele experimente… de doua ori, de trei ori…. C-asa e ea, perfectionista.🙂 Cu greu mi-am dezlipit copilul de ustensilele care o ajutau sa faca baloane uriase de sapun, din nou si din nou, fiindca ii casunase ei sa intre de-a binelea intr-un balon de sapun. A reusit in cele urma. Mama nu a fost suficient de rapida, incat  sa imortalizeze la timp deplina izbanda a copilului.🙂

Hiša eksperimentov 2

Hiša eksperimentov 1

,,Shifting face”, ,,Floating ball”, ,,Sandscape”, ,,Bubbles up”, ,,Falling magnets”, ,,Giant bubbles”, ,,Man in the air”, ,,Colored flame”, ,,Bad of nails”(sa stai intins pe un pat de cuie…asta chiar a fost interesant pentru mine, m-am temut degeaba pentru pielea si hainele mele)🙂 ,,Echo talk”, ,,Little sun glows, little rain goes” si cuvantul din poveste inainte mult mai este…pana la numarul 52. Sunt experimente care imbina placut, cu umor si relaxare, placerea jocului, a observatiei personale cu invatatul. Marturisesc, probabil a fost una dintre rarele ocazii cand  cuvinte precum ,,matematica”, ,,fizica”, ,,chimie”, ,,informatica” nu mi-au mai blocat instantaneu mintea, refuzand sa inteleaga mai tot ce ar putea avea legatura cu stiintele tocmai insiruite. Eh, niste fobii mai vechi de-ale mele… 😉

Daca subiectul v-a atras atentia, puteti intra pe site-ul celor de la ,,The House of Experiments”- http://www.h-e.si/ (pe langa slovena, exista si explicatii in limba engleza, din pacate nu pentru toate sectiunile) si, surpriza, puteti experimenta on-line. Trebuie doar sa urmati indicatiile pentru fiecare experiment in parte. Mai mult de atat, de pe acelasi site, poate fi descarcata o aplicatie mobila gratuita si in felul acesta, simplu si comod, faci experimente direct de pe telefonul personal. Sincer, eu spun ca e mult mai interesant sa mergi acolo, dar e o modalitate si asta. Apropo de vizita la ,,The House of Experiments”, de luni pana vineri sunt primiti doar cei care vin in grup organizat, sambata si duminica sunt zile rezervate pentru vizitele individuale, incepand de la ora 11 la 19, pretul unui bilet este 6 euro. Ca veni vorba, noi am crezut ca persoana care vindea biletele  s-a incurcat in socoteli, din moment ce ne-a dat rest o suma ceva mai mare decat stiam noi ca trebuie. I-am atras atentia si omul ne-a lamurit, duminica, in intervalul orar 11-14, biletele se vand cu reducere de 50%, iar noi nimerisem chiar in acel interval. Nu e tocmai o suma considerabila, dar daca tot mi-am amintit, zic sa fie…🙂

Experiment 1

It is left or is it right?

Experiment 2

Experiment 4

Catching sound in a spiral

Experiment 3

Water mills

 Experiment 5

Lightning in a ball

Incepand din vara lui 2009 ,,The House of Experiments” are propriul festival, Znanstival. Este vorba de 4 zile in care curiosii pot asista la tot felul de experimente desfasurate in strada (in Ljubljana in special, dar si in Maribor), prelegeri stiintifice cu invitati din multe tari, ateliere de lucru si tot felul de surprize puse la cale de catre organizatori. Punctul forte ramane interactivitatea, astfel oricine dintre cei prezenti la Znanstival se poate implica, poate incerca sa experimenteze daca asta isi doreste. Anul acesta perioada aleasa pentru desfasurare este 4-8 iunie. O parte infima din nebunia frumoasa din timpul spectacolelor de strada o puteti vedea surprinsa in fotografiile de mai jos.Sursa este aceasta.

Znastival 2

Znastival 3

Znastival 4

znastival 5

Znastival 6

 

Leave a Reply

