Farmecul discret al Bratislavei

Bratislava
http://www.hdrshooter.com/top-5-spots/top-5-photography-spots-bratislava/#

Deja aveam stabilit, pe drumul spre casă, venind din Polonia, urma să ne oprim pentru două zile în Praga. M-am răzgândit pe ultima sută de metri. Recunosc, deşi îmi doresc de ceva vreme să ajung în capitala cehă, factorul curiozitate a jucat rolul decisiv. Într-o discuţie avută cu Nataşa, profesoara de croată a Marei, ea imi povestea pur si simplu extaziată despre oraşul de pe Dunăre. Vizitase Praga fără să-i lase o impresie deosebită, în schimb, de capitala slovacă se declara iremediabil îndrăgostită: ,, -Daniela, Bratislava is so special! Bratislava is my soul! ” Chiar aşa? Ce-o fi având oraşul acesta atât de special? Hai să-l vedem şi noi! Aşa că am lăsat pe altădată Cehia şi la începutul lui ianuarie, când oraşul încă mai păstra ceva din atmosfera sărbătorilor de iarnă abia încheiate, am ajuns aici.
Să spun şi eu asemenea Nataşei că Bratislava ,,is my soul”…mi se pare niţel exagerat. Bratislava e frumoasă, are un farmec aparte, o linişte şi o atmosfera boemă care te acaparează discret şi plăcut, dar, repet, aş exagera dacă aş spune că se află pe primul loc în topul preferinţele mele şi că abia aştept să mă reîntorc în locul acesta. Pe de altă parte, e adevărat că timpul petrecut aici a fost mult prea scurt pentru a hoinări agale pe străzile şi prin parcurile oraşului, pentru a vizita pe îndelete obiective turistice de referinţă precum Castelul Bratislava, Castelul Devin, Palatul Grassalkovich, Oraşul Vechi, Centrul Istoric, Piaţă Principala(Stara Trznica), Catedrala Sfântul Martin, Biserica Albastră, Muzeul Oraşului Bratislava, Muzeul Farmaciei, Muzeul Ceasurilor, Muzeul Copiilor, Bibiana, Gradina Botanică, Parcul Forestier şi lista nu se opreşte aici.

Fantana Roland

Fântâna lui Roland, în unele surse apare cu numele de ,,Fântâna lui Maximilian”. Dealtfel aceasta a fost săpată la porunca lui Maximilian al Doilea, rege al Ungariei (undeva prin secolul XVI) în scopul alimentării populaţiei oraşului cu apă proaspătă. Indiferent de numele cu care este menţionată, fântâna această aflată în Piaţa Centrală a Oraşului Vechi este una dintre emblemele principale ale Bratislavei.

Opera

Clădirea Operei Naţionale

Castelul Bratislava

Aflat pe un deal stâncos chiar în centrul capitalei slovace, cel mai cunoscut castel al Bratislavei oferă o panoramă minunată asupra întregului oraş. Mai mult de atât, în zilele însorite, din turnurile castelului poţi zări până departe în Austria şi Ungaria.

SONY DSC

Cel mai vizitat palat din Bratislava, Grassalkovich, a fost construit în urmă cu mai bine de 350 de ani la porunca unui foarte bogat nobil maghiar, contele Antal Grassalkovich. Începând cu anul 1919 a devenit reşedinţa tuturor preşedinţilor aleşi pentru a conduce Slovacia.

Biserica Albastra

Biserica Sfintei Elisabeta este probabil cel mai fotografiat edificiu religios din Bratislava. ,,De vină” este minunata culoare albastră cu care ii sunt impodobite zidurile exterioare, dar si in interior. Puţină lume o mai pomeneşte cu numele dat iniţial, acum localnicii şi turiştii îi spun simplu ,,Biserica Albastră”

Biserica Albastra

Interiorul aceleiasi minunate Biserici Albastre

Muzeul Farmaciei

Într-o clădire ce datează din secolul XVIII se află farmacia cu un nume cel puţin ciudat- ,,Racii Roşii”. Dar nu acest nume a făcut celebră farmacia amintită, ci faptul că în interiorul acestuia se află chiar Muzeul Farmaciei. Picturi ale unor cunoscuţi artişti slovaci, echipament farmaceutic având unele exponate care datează chiar din secolul XVI, fotografii ale unor celebri medici ai Slovaciei, o biblioteca cu câteva cărţi unice in lume, cursuri de specialitate medicală şi farmaceutică, unele având la activ multe sute de ani, prin urmare destule motive care fac din Muzeul Farmaciei un loc de neratat.

Bibiana

Bibiana este locul din care copiii n-ar mai pleca acasă. Exponate inedite de văzut, activităţi practice în care sunt implicaţi din plin, poveşti de ascultat, ce mai, locul ideal pentru năzdrăvani.

DSC_4435 - Copy

Să tot colinzi pe asemenea străduţe…

Neşansa noastră a fost că am ajuns într-o zi de duminică când destule dintre obiectivele turistice din oraş aveau lacătele puse pe uşă. Ca ghinionul să fie deplin, în a doua zi a şederii noastre aici, s-a nimerit să fie una dintre sărbătorile lor (apropo, slovacii sunt campionii Europei în privinţa zilelor libere legale) în care nici măcar magazinele nu erau deschise, de altele… ce să mai vorbim. Oricum, în cele din urmă am reuşit să ne petrecem timpul plăcut şi cu folos. Am rătăcit îndelung pe străduţele Bratislavei din Oraşul Vechi, am mers în noapte pe Novi Most, cel mai lung pod suspendat peste Dunăre, am admirat Bratislava din renumitul restaurant construit ca o navă OZN, am petrecut ore bune vizitând castelul medieval Devin, arată absolut deosebit, iar istoria sa este una mai mult decât interesantă.

Novi Most

Novi Most şi restaurantul ,,farfurie zburătoare”

Panorama Bratislava

Cu Dunărea la picioarele nostre…Privind de la înălţimea la care se află restaurantul UFO, partea aceasta a oraşului este dominată de imaginea Castelului Bratislava, dar şi de cea a Catedralei Sfântul Martin.

Catedrala Sf. Martin
Turnul Catedralei Sfântul Martin, cel mai vechi şi impozant edificiu religios al Bratislavei. Între anii 1563-1830 aici au fost încoronaţi nu mai puţin decât 18 regi. Cu o asemenea istorie în spate, nu ar trebui să mai mire pe nimeni faptul că în vârful turnului (85 m) nu se află o cruce, ci o copie a coroanei regale ungare.

Castelul Devin
O parte a castelului Devin… Ar fi multe de povestit despre castelul aflat la confluenţa Dunării cu Morava (tot într-o viitoare postare).

De un farmec aparte în capitala slovacă mi s-a părut a fi Oraşul Vechi, locul mai mereu plin de turişti, dar, curios, încărcat de o atmosferă aparte, de calm, de linişte. Cel puţin aşa l-am perceput eu, aşa cum aceeaşi senzaţie am avut-o pe tot parcursul perioadei în care am hoinărit prin Bratislava. Chiar după primele ore petrecute aici, senzaţia mea a fost că Bratislava seamănă izbitor cu Ljubljana, dar dacă ar fi să aleg între cele două, aş preferă-o totuşi pe prima. Pentru că Bratislava are într-adevăr ceva aparte, acel ,,quelque chose” oarecum mai greu de prins exact în cuvinte. Poate mai multă culoare, amestecul interesant de vechi şi nou, lipsit complet de stridenţe, integrându-se atât de firesc în peisaj, acel ,,grăbeşte-te încet” după care par să-şi organizeze viaţa slovacii. La ce bun să te agiţi atât? Şi mâine mai e o zi… Poţi nu le dai dreptate?🙂

De ceva ani, am făcut o adevărată pasiune pentru fotografiatul statuilor care mi se par deosebite, altfel. Bratislava mi-a oferit material din plin încă de la primii paşi făcuţi pe străzile ei.

Bunăoară, imediat ce am ieşit din hotelul în care ne-am cazat, Apartment Residence, chiar vis-a-vis de acesta, mi-a atras atenţia felul în care proprietarul barului a găsit de cuviinţă să informeze trecătorii din zonă că în interior există şi o masă de biliard. Prin urmare, poftiţi la o bilă!

Biliard

Slowenska Posta

Imposibil de ratat Slovenska Poşta… Câte oficii poştale aţi întâlnit voi care să fie puse în evidenţă astfel?

Sf Mihail

Cu câţiva paşi înainte de a pătrunde pe vestita poartă de intrare în Oraşul Vechi, Poarta Sfântului Mihail.

DSC_0970 - Copy

O poartă ce datează cam de pe la 1300, Poarta Sfântului Mihail. Este singură parte păstrată din fortificaţiile medievale aflându-se în topul celor mai vechi construcţii din oraş. În turnul aflat chiar deasupra porţii se află Muzeul Armelor.

Poarta Sf. Mihail

Piata Centrului Vechi

Piaţa Mare din Oraşul Vechi al Bratislavei

Soldier

Una dintre statuile în bronz vestite ale Bratislavei, soldatul din armata lui Napoleon Bonaparte. Inedit este modul în care artistul s-a gândit a-l reprezenta. Îmi imaginez că în cazul în care l-ar fi modelat în poziţia caracteristică soldatului în front, statuia aceasta ar fi trecut aproape neobservată. Graţie ideii inspirate, astăzi soldatul acesta este una dintre cele mai fotografiate statui din zonă.

Pig

Mascota care atrage atenţia trecătorilor, ,,-Poftiţi la mâncăruri din bucătăria tradiţională slovacă !”🙂 Noi am ales un restaurant cubanez, aşa că nu va pot da detalii despre bucatele de aici. Poate data viitoare…

Piata Mare, Centrul Vechi

Tot Piaţa Mare

Magazin suveniruri(1)

În faţa unui magazin de suveniruri…Nu le-am stricat intimitatea celor doi prea mult.🙂 Doar câteva secunde, cât să fac poza asta.

Magazin Suveniruri(2)

L-a văzut singur şi s-a gândit să-i ţina puţin companie…:)

Cafe Studio

Cafe Studio, locul preferat de artiştii sloveni şi nu numai, muzică live- în fiecare zi.

Cumil

La intersecţia străzilor Panska şi Laurinska, în Oraşul Vechi, se află această simpatică statuie în bronz. Este cunoscută sub numele de Čumil, cuvânt care tradus din slovacă ar însemna ,,cel căruia îi place să privească”. Un alt apelativ folosit este cel de ,,Om la lucru”, deşi poziţia sub care este înfăţişat nu pare să aibă nimic de a face cu asta. Mai degrabă contemplare, relaxare deplină… Din 1997, anul în care artistul sloven Vikor Hulik l-a aşezat în locul acesta, Čumil n-a avut o soartă tocmai roz. De două ori a fost practic distrus de maşinile ai căror şoferi nu l-au remarcat. Motiv pentru care, mai în glumă, mai în serios, alături de ghinionist a fost plasat indicatorul cu atenţionarea fermă ,, MAN AT WORK”.

MAN AT WORK

Cumil (2)

Uneori trebuie să-ţi aştepţi rândul ca să-i poţi face o poză lui Čumil.

Schöner Náci

Ei bine, el este este Schöner Náci, personaj pitoresc şi, fără doar şi poate, una dintre legendele simpatice ale Bratislavei. Un bătrânel sărac, dar mereu îmbrăcat elegant în frac şi cu nelipsitu-i joben, Schöner colinda zilnic, în urmă cu 60-70 de ani, străzile din Bratislava. Nu oricum, ci afişând de fiecare dată un zâmbet larg şi salutând cu adânci plecăciuni domnii şi mai ales complimentând doamnele întâlnite în cale şi asta indiferent de condiţia lor socială. Se spune că nu făcea asta neapărat din dorinţa de a primi câţiva bănuţi pentru lucrul acesta. Îşi ducea modest existenţa făcând curăţenie pe străzile oraşului si dorinţa lui era de a-i face pe oameni să zâmbească, aşa cum făcuse cândva bunicul lui care fusese clovn.

Schöner Náci(2)

Mda, se pare că am apărut în pozele multor chinezi. Taman în momentul în care ne-am aşezat eu şi fiica-mea lângă Schöner Náci pentru poza de rigoare, ne-am trezit că ne fotografiază o armata de chinezi. In secunda următoare m-am şi grăbit să ies din cadru. Cum era cu proverbială ,,răbdare de chinez?”


Restaurant Paparazzi

Chiar în colţul străzii Laurinska, în Oraşul Vechi, se află restaurantul Paparazzo devenit adevărat obiectiv turistic datorită statuii din poza de mai jos. Ştiam că Paparazzo este una dintre cele mai vestite statui din Bratislava, motiv pentru care am căutat-o mult şi bine. Am găsit restaurantul relativ uşor, statuia…ia-o de unde nu-i! În cele din urmă, exasperaţi de atâta căutare, l-am întrebat pe unul din vânzătorii de la un magazin de suveniruri din apropiere. Omul ne-a spus că o căutăm în zadar în locul ştiut, într-o bună zi a disparut şi nici nu are habar unde ar putea fi. Aşa că am abandonat căutările. Câteva zile mai târziu, acasă, când am descărcat sutele de fotografii făcute în Bratislava, mi-am dat seama că, de fapt, îl pozasem pe Paparazzo încă din prima seară a venirii aici, dar în alt loc decât în cel in care a fost de găsit vreo 17 ani. Din motive pe care nu le cunosc, el a fost amplasat în UFO, restaurantul suspendat deasupra lui Novi Most. Am comparat pozele făcute de mine cu cele găsite pe net şi zic eu că este una si aceeaşi. Doar dacă nu este vorba despre o copie foarte reuşită…

Paparazzi

Poza preluata de aici

Paparazzi(UFO)

Paparazzzo in UFO

Cenrrul istoric

Melanj interesant de vechi si nou in Old Town

Piata Hviezdoslavovo

Piata Hviezdoslavovo

Andersen

Traversând piaţa Hviezdoslavovo, cu siguranţă, trecătorii nu au cum să nu observe impunătoarea statuie a lui Hans Christian Andersen.

A trăit o vreme în oraşul acesta şi se pare că i-a plăcut mult de tot aici. Îmi imaginez că nu doar din amabilitate, Hans Christian Andersen a calificat Bratislava ca fiind ,, the most beautiful city în Europe”. Intrebat dacă a fost îndeajuns de impresionat încât să scrie o poveste inspirat de atmosfera din Bratislava, celebrul autor danez a dat următoarea replică : ,,You are asking me to tell you a fairy tale. Why? Your town is a fairy tale itself”.

Piata Hviezdoslavovo(2)

La câţiva paşi distanţă de statuia lui Andersen se află ,, Fecioara şi căprioara”, mi-a plăcut expresivitatea pe care sculptorul a reuşit să i-o dea.

Hviezdoslav

Cea mai impunătoare statuie din zona este cea ridicată în amintirea lui Pavol Orszagh Hviezdoslav, unul dintre autorii consacraţi din literatură slovacă. Mai mult de atât, piaţa în care se află chiar aşa se numeşte, Piaţa Hviezdoslavovo.

Centrul Vechi

Dovidenia, Bratislava !

3 thoughts on “Farmecul discret al Bratislavei

Leave a Reply

