Decembrie in Viena

Wiener Rathaus

In anul care a trecut,  intamplarea a facut ca Mos Nicolae sa ne gaseasca tot pe drumuri (nu ca asta ar fi asa o mare noutate).🙂 Mai exact… la Viena. Motiv de mare ingrijorare pentru Mara. Cum ca Mosu’ nu o va gasi in camera ei si astfel va trebui sa astepte pana la reintoarcerea acasa, ba chiar ca ca ar putea nici sa nu-i mai lase vreun cadou din cauza absentei de la domiciliu. Ma rog, fel si fel de griji si scenarii care de care mai ,,ingrijoratoare”. In fine, si-a lustruit cat de bine a putut incaltarile si ,,impovarata” de problema ,,ma gaseste sau nu ma gaseste Mos Nicolae ?” a adormit rupta de oboseala chiar in locul in care urma sa vina asteptatul personaj. Fata mea dorea nici mai mult nici mai putin decat sa-l prinda direct in actiune. N-a fost sa fie pentru ca mos Ene i-a stricat planurile.🙂

De Mos Nicolae

Descurcaret Mosu’! Cum-necum, a reusit sa o gaseasca si in ditamai metropola.🙂 Mai mult de atat, in seara imediat urmatoare, fata mea l-a intalnit si pe undeva prin centrul Vienei. Cu comunicarea a fost ceva mai dificil…Mos Nicolae nu stia decat limba germana.

cu Mos Nicolae :)
Viena….Viena este orasul care te copleseste, cumva te intimideaza, cu atat mai mult atunci cand ai prea putin timp la dispozitie pentru a-l ,,gusta” pe indelete. Practic, te simti complet debusolat. Ce sa alegi, la ce poti sa renunti? Cel putin asta a fost senzatia incercata de mine. Sunt atatea locuri extraordinare de vazut: muzee cu exponate senzationale, palate incredibil de somptuoase, parcuri imense cu aranjamente vegetale desavarsite, o viata culturala extraordinara si lista poate continua mult si bine. Iar peste toate acestea exista acel ceva profund specific Vienei pe care mi-e oarecum dificil sa-l definesc. Stiu doar ca l-am simtit in tot timpul in care am stat aici. Sa-i zicem…un aer imperial anume dat de arhitectura care de multe ori copleseste prin grandoare, fara a fi lipsita totusi de armonie, eleganta. Istorie si traditie, civilizatie, prestanta, stil, rafinament…

Dar nu despre atmosfera vieneza vreau eu acum sa spun cateva vorbe si nici macar despre cateva dintre obiectivele turistice de prim rang de aici. V-am zis, timpul a fost prea scurt pentru a le savura pe indelete, asa ca a trebuit sa ne multumim cu plimbarile lungi facute in cele doua seri pe strazile Vienei, cu vizita la Skhneekugel- Muzeul Globurilor de Sticla- un loc absolut incantator, cu o zi minunata petrecuta la Prater. Deh, nu poti pleca asa usor de aici odata ce ti-ai adus copilul in cel mai mare parc de distractii din Austria. In sfarsit, desi cu un program  extrem de incarcat, fireste ca nu se putea sa ratam minunatiile de targuri de Craciun aflate in Viena.

Wiener Rathaus 2

Incepand de  la mijlocul lui noiembrie, in Viena ai surpriza sa intalnesti multe targuri de Craciun, dar cel mai renumit, cel care atrage ca un magnet milioane de turisti, ramane targul desfasurat in fata primariei orasului(Wiener Rathaus).

Pana sa ajungem aici, am colindat cateva ore in sir pe strazile pietonale ale vestitului oras. Desi ne aflam abia la sfarsitul primei saptamani din decembrie, imi aduc aminte ca am avut tot timpul senzatia ca ma aflu chiar in inima sarbatorilor de iarna. Atmosfera este de-a dreptul fantastica. Multa lumina, multa culoare, departe totusi de tot ce inseamna extravaganta, stridente inutile, kitsch. Chiar dimpotriva, eleganta, bun gust, armonie, stil. Pana si enormele globuri rosii suspendate deasupra Grabenului, principala strada comerciala a Vienei, se integreaza de minune in peisajul plin de viata aflat aici.

Globuri Graben

Lume de pe lume, magazine de lux- vitrinele in sine sunt un adevarat spectacol-  trasuri elegante facandu-si loc printre masini si autobuze etajate, cafenele cu o atmosfera intima, artisti ambulanti, cladiri si monumente impresionante… Ah, si sa nu uit de vanzatorii ambulanti care servesc cani cu Glühwein, vinul specific nemtesc, incalzit exact 15 min, dar, atentie, fara a fi fiert. Cu scortisoara, cuisoare, portocala sau lamaie(sau chiar ambele), uneori aromat cu un praf de cardamon sau stelute de anason, usor indulcit cu zahar Glühweinul este bautura perfecta pentru serile friguroase de iarna. Recunosc,  l-am savurat din plin. Nu acelasi lucru pot sa spun si despre felia de paine prajita unsa cu untura.🙂

Glühwein

Odata cu lasarea intunericului, Grabenul arata intr-un mare fel, doar nu degeaba se spune ca este considerata cea mai frumoasa strada din Viena si , probabil, printre cele mai frumoase strazi din Europa. Poftiti imagini!

Graben 2gramofon

Graben 3

Graben 3Ca un minunat cadou pe care abia astepti sa-l deschizi🙂

DSC_0959

papusi aida

Papusile animate din vitrina cofetariei Aida. Fiica-mea a fost de-a dreptul fermecata de ele.

vitrina 1

vitrina 2

DSC_0968

decoratiuni vitrina

decoratiuni vitrina 2

Craiasa Zapezii

DSC_2562Coloana Ciumei

Coloana Ciumei, unul dintre cele mai cunoscute si importante ansambluri statuare din Viena. Se afla in locul acesta, pe strada Graben, din 1693.

DSC_2042

Graben 5

Si era asa un ger…Nici macar Glühweinul aromat nu a mai avut puterea sa ma incalzeasca:)

Graben 6Stephanplatz

Am trecut in graba mare prin dreptul  Targului de Craciun aflat in imediata vecinatate a catedralei Stephansdom. Am mai fi zabovit noi aici, dar stiam ca la ora 22 deja se inchid portile celui mai vestit si cautat Targ de Craciun din Viena, cel aflat in piata imensa a Primariei.  Iata-l!

Targ 1

Targ 2

Targ 3

Targ 4

Targ 5

Am inteles de ce Rathauspark este vizitat in fiecare an de peste 3 milioane de turisti. Pentru  atmosfera extraordinara de aici, pentru acel ceva profund specific vienez. As fi fost  dezamagita daca as fi intalnit aici(asa cum s-a intamplat in multe asemenea locuri) obiecte vestimentare de firma, tot felul de gadgeturi sau mai stiu eu ce alte nebunii care tin de lumea noastra moderna, asta ca sa nu mai vorbim de agasantele kitsch-uri. Nu gasiti asa ceva aici si sper sa nu se schimbe situatia in viitor pentru ca i-ar lua imens din farmec.

Nu ma pot lauda cu o memorie fantastica, dar, in schimb, imi raman foarte bine intiparite tot felul de senzatii, arome care mi-au lasat o anumita impresie candva. Acum, cand rememorez cele aproape doua ore dintr-o seara geroasa petrecuta in Rathauspark, am foarte viu in minte mirosul de cartofi copti, de castane coapte(ador castanele coapte!), de vin fiert cu multa scortisoara si cuisoare, aroma dulceaga si usor vanilata a vatei pe bat. Si gustul fin al fructelor pe care ti le alegi singur si care sunt trecute apoi printr-o baie fierbinte de ciocolata(delicoase!) si cel de turta dulce cu ghimbir si martipan…

turta dulcefructe in ciocolata

Fructele trase in ciocolata-capsune, boabe de strugure, banane, cirese) nu tin tocmai de traditie, dar sunt atat de gustoase… incat trecem cu vederea aspectul acesta.🙂

O idee pe care am mai intalnit-o si la alte cateva targuri de Craciun si care, personal, imi place mult este legata de existenta atelierelor de creatie pentru copii. Supravegheati si indrumati atent de personalul angajat in acest scop, copiii invata sa prepare aluat de prajituri, sa modeleze lumanari pentru Craciun, sa mestereasca decoratiuni pentru brad  sau sa-si decoreze propriile ilustrate de iarna. Din pacate, seara tarziu fiind, noi le-am gasit deja inchise de ceva vreme, asa ca Mara a ratat experienta aceasta. Oricum, atat timp cat te afli in spatiul Rathauspark, nu ai timp de regrete si nici pentru plictiseala nu exista loc. Cele peste 140 de cabanute traditionale din lemn ofera un adevarat spectacol vizual(si nu numai) vizitatorului.

ursuleti Locul din care cu greu mi-am luat copilul

teatru de papusiTeatru de papusi

pirogravuri

decoratiuni 1

globuri 2

decoratiuni

globuri 1

globuri 2

Mara

DSC_0600O ultima privire aruncata spre cladirea impunatoare a Primariei vieneze inainte de a iesi pe portile Targului de Craciun.

primarie 2cu trasuraPe drum de seara tarzie, cum sa ratezi o asemenea experienta minunata la Viena?🙂

 

10 thoughts on “Decembrie in Viena

  1. ileanaxperta January 11, 2015 / 3:29 pm

    Am petrecut la Viena cel mai frumos Craciun. De cate ori m-am intors in acest oras, mi-a placut tot mai mult si de fiecare data cand l-am parasit, am trait un mare sentiment de tristete. iubesc Viena!🙂

  2. danielaracovita January 11, 2015 / 6:28 pm

    Da, Ileana, Viena este unul dintre acele locuri in care spiritul Craciunului este, practic, la el acasa. Aceeasi senzatie am avut-o si in Salzburg legat de atmosfera sarbatorile de iarna. Si da, Viena are ceva doar al ei…Cred ca ii invidiez nitel pe vienezi.🙂 Te imbratisez, o saptamana frumoasa iti doresc!

  3. anamaria January 11, 2015 / 8:32 pm

    Minunat! Poate daca ne schimbam job-ul vreodata o sa ne putem lua concediu sa ajungem si noi🙂

  4. danielaracovita January 11, 2015 / 8:49 pm

    Multumesc, Ana! Ma bucur ca ti-a placut. Sa inteleg ca este aproape imposibil sa va luati concediu in perioada sarbatorilor de iarna? Sa stii ca incepand cu mijlocul lui noiembrie Viena arata exact ca in perioada sarbatorilor de iarna. Mai mult de atat, 24 decembrie este ultima zi in care mai pot fi vazute targurile de Craciun. M-a mirat si pe mine lucrul acesta, dar asa se intampla la ei. Te pup, sa aveti o saptamana minunata!

  5. anamaria January 11, 2015 / 9:36 pm

    La noi de la jumatatea lunii noiembrie pana la jumatatea lui ianuarie nu se mai dau concedii! Nu am plecat nicaieri de sarbatori pentru ca muncim pana pe 24, respectiv 31 si cu program prelungit! Dar sunt optimista ca o sa reusesc sa ma bucur de sarbatori asa cum se cuvine vreodata🙂. Va pupam si noi

  6. Mihaela Nicolescu December 5, 2015 / 9:49 pm

    Am vizitat Viena de trei ori. Niciodata de sarbatori. Am visat ca sunt acolo citind scrierile dvs., minunate putin spus. Cat despre Aileen, nu pot spune decat ca se incadreaza perfect in peisajul de poveste. Si , a propos, mi s-a facut o pofta nebuna de vin fiert!,

  7. danielaracovita December 5, 2015 / 10:05 pm

    Multumesc frumos pentru aprecieri si pentru vizita pe blog! Viena este minunata, iar in perioada sarbatorilor este de vis. Am mai intalnit o atmosfera oarecum asemanatoare in Salzburg, am zis c-am ajuns in raiul globuletelor si al altor minunatii de Craciun, desi am ajuns acolo cam pe la inceputul lui noiembrie. Chiar a fost o mare surpriza. Cand aveti timp, puteti sa aruncati un ochi aici- https://danielaracovita.wordpress.com/2014/12/19/1544/. Eu ador targurile de Craciun. Abia astept sa vina vacanta de iarna si sa vad locuri noi. Asta fac acum, la ora asta tarzie din noapte, imi pun pe hartie planul pentru ,,evadarea” de iarna.🙂 Va imbratisez!

Leave a Reply

