Sarbatori de iarna in Cracovia

 

wesołych-świąt

Probabil ca as fi parasit Polonia nu foarte incantata dupa experienta Zakopane, dar intamplarea a facut sa ne oprim pentru cateva zile in ,,Orasul Dragonilor” si uite asa mi s-a lipit de suflet Cracovia…Citisem din diverse surse cate ceva despre orasul considerat ,,perla Poloniei” si imi ramasesera foarte clare in minte cateva cadre din filmele turnate aici de catre unul dintre regizorii mei preferati- polonezul Andrzej Wajda, desi destui ani au trecut de atunci. Dar, fireste, nimic nu se compara cu realitatea vazuta prin ochii proprii, nimic nu se compara cu sentimentele, senzatiile pe care le incerci atunci cand descoperi un loc absolut nou pentru tine.

Altadata voi scrie aici, pe blog, despre orele minunate petrecute la castelul Wawel, despre atmosfera si senzatiile apasatoare incercate in timp ce colindam prin vestita fabrica a lui Oscar Schindler, despre Kazimierz, cartierul evreiesc facut celebru de catre Steven Spielberg cu extraordinarul sau film din 1993, ,,Lista lui Schindler”. Acum doar despre aerul aparte, atat de specific polonez al targului de Craciun organizat de ani buni in cea mai mare piata din Europa, Rynek Główny, aflata chiar in centrul istoric al Cracoviei, spatiu dominat de doua dintre simbolurile de baza ale orasului, biserica Sfanta Maria si statuia lui Adam Mickiewicz, poetul national al polonezilor.

Rynek Główny 1

Rynek Główny 2

Rynek Główny 4

piticRynek Główny 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un element caracteristic fiecarui brad impodobit de catre polonezi este steaua imensa care se atarna in ramurile acestuia, desigur, un simbol al stelei din Betleem.

DSC_0873

Polonezii sunt un popor petrecaret, iubitor de traditii, de oaspeti si voie buna, asa ca la ei sarbatorile de iarna sunt prelungite mult dupa data de 25 decembrie, mai precis pana la sfarsitul lunii ianuarie. Eu m-am hotarat. De cand am aflat ca polonezii despodobesc bradul abia pe 2 februarie, data la care ei sarbatoresc Sfanta Marie, am zis ca nu se supara nimeni daca procedez aidoma. Deocamdata vad ca bradul meu rezista.🙂

Si ca veni vorba de traditii poloneze de Craciun…inedit la ei mi se pare faptul ca nu exista Mos Craciun, copiii primesc daruri in noaptea de 5 spre 6 decembrie de la Święty Mikołaj(Sfantul Nicolae). In unele zone ale tarii, cei mici se bucura in noaptea de Ajunul Craciunului de cadouri aduse de…Gwiazdka, omologul feminin al Sfantului Nicolae sau altfel spus ,,micuta stea” care aminteste de Steaua din Betleem.

De ani buni, in perioada sarbatorilor de Craciun, in Cracovia exista obiceiul construirii a ceea ce polonezii numesc Szopki Krakowskie, un soi de sculpturi migalos lucrate care incearca sa recreeze scena nasterii lui Isus. Interesant este faptul ca mesterii polonezii care se inhama la aceasta munca deloc simpla plaseaza vestita scena pe fundalul oferit de unele dintre cele mai cunoscute edificii cracoviene- Catedrala Sfanta Maria, Castelul Wawel, Palatul Barbican…Uneori se lucreaza si jumatate de an la o asemenea miniatura, cele mai reusite dintre ele fiind expuse in Piata Centrala unde sunt admirate, punctate de catre juriu si , fireste, cele mai reusite sunt premiate.

Szopki1

Szopki2

Szopki4

Szopki3

O imagine de care imi aduc aminte cu drag este cea a fierariei improvizate in imensa Piata Centrala a orasului. Mi-a sarit in ochi imediat ce am pasit in Rynek Główny, in prima seara a sosirii noastre in Cracovia. Incepand de la felul in care arata fierarul si pana la toate acele mici detalii care tin de meseria asta, totul era atat de autentic si bine pus la punct incat am avut puternica senzatie ca m-am intors undeva in timp. Mai pastram inca suvenirul luat de acolo, o potcoava pe care, sub ochii nostri, fierarul a gravat numele fetei mele.

fierarie 1

fierarie 2

fierarie 3

potcoava Mara

Si-ar mai fi si multimea de artisti ambulanti care umplu amintita piata, dar si strazile din jur. Fiica-mea a fost tare incantata de fiecare in parte, apropiat, studiat, amuzat, spus parerea.🙂

Mara 1

Mara 2

DSC_4157

DSC_4267

DSC_4003

In coloratul peisaj cracovian din timpul sarbatorilor de iarna, isi fac loc la fiecare pas tarabele cu piernik, turta dulce facuta dintr-un amestec de grau si secara, lapte, miere, oua  si intens condimentata cu scortisoara, cuisoare, ghimbir, uneori cu cardamon, lavanda, anason, ienibahar. Mult prea condimentat pentru gusturile mele, dar aroma este deosebita. Interesant este ca aluatul pentru pierniki este lasat la fermentat chiar si cu  o luna si jumatate inainte de Ajunul Craciunul cand este modelat si pus la copt.

pierniki

Si ca tot veni vorba de specialitatile culinare ale polonezilor, prajitura care nu lipseste din casele lor in perioada asta este oplatekul, un soi de napolitane facute foarte simplu, doar din apa si faina pe care este imprimata o imagine cu caracter religios legata de Craciun.  Se impart intre membrii familiei, intre prieteni, vecini, oameni foarte apropiati intre ei. Nu se impart oricum, ci impreuna cu rugamintea celor care ofera de a fi iertati in cazul in care au gresit cu ceva in anul care se apropie de sfarsit, dar si cu urarea ,,Wesołych Świąt!”(Craciun fericit!).  Inainte de a se aseza la masa pusa in Ajunul Craciunului(wigilia), capul familiei imparte bucati  de oplatek( sfintit anterior de catre preot) la toti cei prezenti. Ritualul are loc in timp ce se sopteste o rugaciune pentru linistea si binele celor dragi. Citeam undeva ca acesta este cel mai vechi(originea prepararii oplatek-ului vine din sec. X), cel mai iubit si cel mai respectat obicei in casele polonezilor, chiar si in cazul in care ei sunt stabiliti de ani buni in alte colturi de lume. Frumoase obiceiuri, frumosi oameni!

oplatek

 

 

4 thoughts on “Sarbatori de iarna in Cracovia

  1. ileanaxperta January 25, 2015 / 8:22 pm

    Am vizitat si eu Cracovia dar vara si m-a fermecat. Am avut numai vreme buna, soare, cer senin. A fost superb. Orasul este superb. Dar din ce ai scris si mai ales din pozele atasate, vad ca sub vraja sarbatorilor de iarna este deosebit, pt. aranjamentele si atmosfera specifica. Mi-ar placea sa ajung in Cracovia la un targ de Craciun. Bine, bine, multe mi-ar placea mie…🙂 Seara magica iti doresc!

  2. danielaracovita January 25, 2015 / 8:30 pm

    Ileana, tu iti doresti sa vizitezi Cracovia iarna, eu imi doresc acum sa o vad cand va fi ceva mai cald.🙂 Fireste, nu as spune nu in cazul in care mi s-ar oferi ocazia sa o revad iarna. Stiu ca mai am multe de vazut aici. Si pe mine orasul acesta m-a fermecat. Sper din suflet sa ni se implineasca amandurora dorinta. Te imbratisez, seara minunata iti doresc si eu!

Leave a Reply

