HUM, se spune c-ar fi cel mai mic oras din lume…

hum

Dupa un sfarsit de saptamana ploios petrecut in insula Mali Losinj (condimentat si cu putine grade in termometru, si cu o furtuna suficient de puternica incat sa ne darame complet intentia de a iesi la pescuit in largul marii), resemnati, ne-am urcat pe Jadrolinija, feribotul ce  urma sa ne lase pe insula Krk. De aici, soferului(sotul meu) ii revenea importanta misiune de a-si duce fetele( nevasta si copilul) acasa, in Rijeka, orasul care ne-a adoptat pe toti 3 pentru o vreme. Misiune oarecum dificila fiindca vantul Bora se dezlantuise urat de tot, desi eram abia la jumatatea lui octombrie. Si ca tacamul sa fie complet, a inceput si o ploaie in rafale de nu vedeai la un metru in fata ta. Ei, taman in asemenea conditii , ne-am gandit noi ca n-ar strica sa facem o plimbare prin Hum. Orasul fiind mic, ba chiar cel mai mic din lume (asa spun croatii), nu ar fi trebuit sa ne ia foarte multa vreme, umbrelele nu ne lipseau, asa ca..la drum spre Hum!🙂

Maruca

Se pare ca pana si porcusorului nostru de Guineea i-a placut in Hum. I-a luat ceva timp Marei pana  a reusit sa prinda ,,dezertorul”🙂

Eram aproape convinsa ca nu vom gasi tipenie de om, chiar daca si furtuna, si ploaie se potolisera de-a binelea  pe meleagurile  istriene.  Ei bine, mare ne-a fost surpriza cand, odata ajunsi langa portile Humului, am gasit o parcare plina ochi. Intamplarea a facut ca noi, fara sa avem habar de asta, sa nimerim in plina petrecere. Am aflat apoi ca, de ani buni, in a doua jumatate a lui octombrie, in Hum, se organizeaza Festivalul Rakija[rakia], o intalnire cu cantec(la propriu) si voie buna a tuturor producatorilor de coniac din zona Istriei.

DSC_0046

DSC_0037DSC05388

M-am luat cu vorba si nici macar nu v-am spus unde gasiti locul acesta in care ai impresia ca timpul s-a oprit in loc, undeva, in urma cu sute bune de ani. Cam la 15 km distanta de Buzet, unul dintre cele mai intinse orase din Peninsula Istria, pe culmea unui deal insorit, inconjurat de paduri, deasupra Vaii raului Mirna. Stiti voi ce frumos e raul Mirna? Eu m-am indragostit instantaneu de culoarea lui. Poate altadata am sa va povestesc mai multe despre el…acum doar o poza dintre zecile pe care i le-am facut.

Valea Mirna

O veche legenda spune ca demult, tare demult, dupa ce au ridicat pe culmi de dealuri minunate orase precum Motovun, Roč, Buzet, uriasilor care populau Valea Mirnei  le-au mai ramas cateva sfaramaturi de piatra. Nevrand sa le risipeasca, au construit cu ele oraselul Hum.

O legenda frumoasa, dar povestea cu ,, Hum, the smallest village in the world” tine clar de o politica de marketing. In mai toate prezentarile turistice facute de catre croati, Humul apare ca fiind ,,cel mai mic oras din lume”, dar adevarul este ca Guinness Book nu pomeneste nimic despre asa ceva. Prin anii ’70, din dorinta de a atrage cat mai multi turisti, oficialitatile din zona  au hotarat sa promoveze Humul ca fiind cel mai mic oras din lume si se pare ca le-a reusit destul de bine stratagema asta. In fine, ca este sau nu cu adevarat cel mai mic oras din lume, pentru mine chiar nu conteaza. Locul este oricum minunat (dovada ca am venit aici si a doua oara, lucru care mi se intampla destul de rar), iar daca exista amatori de superlative… nu am nicio indoiala ca Hum este, de departe, cel mai mic oras din Istria. Prima atestare documentara a vestitului oras croat vine din anul 1102 cand este mentionat cu numele de Cholmo. Secolul XI reprezinta un moment de maxima importanta in istoria locului. Este perioada in care zona aceasta se afla sub stapanirea francilor care hotarasc sa ridice aici, pe culmea dealului, un castel, punct strategic de observare a teritoriului de pe Valea Mirna. Astfel, in jurul castelului au aparut mai multe case, odata cu trecerea timpului  intemeindu-se un oras in toata regula. Astazi nu mai sunt de gasit urme ale vechiului castel, iar populatia actuala numara nu mai mult de 20 de locuitori.

DSC_0296

DSC_0330

DSC_0081

Odata trecuti de portile duble ale orasului, porti vechi de peste 400 de ani,  te trezesti direct in Piata Centrala si ai drept in fata Biserica Parohiala construita pe ruinele unui asezamant religios datand din sec. XVI. De aici nu trebuie sa-ti bati prea tare capul incotro s-o iei. Pana si mie- recunosc, un dezastru cand vine vorba de simtul de orientare- mi-ar fi imposibil sa ma ratacesc sau sa ratez ceva.  Practic, exista doar doua strazi  si  trei randuri de case. Daca te multumesti doar sa le strabati de la un capat la altul, nu cred ca ai nevoie de mai mult de 10-15 de minute. Dar, daca tot ai ajuns pana aici, pe langa contemplarea locurilor, ai putea, bunaoara,  sa intri in micile magazine si galerii de arta pline cu tot felul de obiecte, tot felul de suveniruri, unele mai interesante decat altele.

DSC_0312

DSC_0313

DSC_0308

DSC_0311

DSC05392

DSC_0316

DSC_0061

DSC05445

 …si initialele glagolitice ale numelor familiei R.…🙂

Pentru ca Hum este considerat a fi unul dintre leaganele scrierii glagolitice din Istria, multe dintre suvenirurile de aici au imprimate diverse litere, chiar cuvinte, texte intregi in atat de vechiul alfabet slav.

O alta mandrie a celor din Hum este biska, un soi de coniac facut din vasc alb si diverse alte plante medicinale, preparat dupa o  reteta veche de 2000 de ani, candva inventata de vechii druizi celti. Imi aduc aminte ca am facut ochii mari cand vanzatorul ne-a spus povestea acestei bauturi. Eu stiam ca vascul este toxic, dar am fost asigurati ca nu vom pati nimic. E adevarat, fructele de vasc sunt toxice, dar la prepararea biskai se folosesc doar frunzele. Din cate am inteles eu, modul de preparare este destul de asemanator cu cel al bitterului facut in casa, difera doar plantele folosite. Revenind la spusele omului, locuitorii Istriei au dezvoltat un adevarat cult pentru biska. Ei o considera cu mult mai mult decat un simplu coniac, fiind o bautura din plante cu puteri curative de exceptie- hipotensor, relaxant, reglator hormonal, anti-inflamator, ba chiar si afrodisiac. Ce mai, aveam in fata un adevarat panaceu universal!🙂

Hum-2011-018

In cu totul alta ordine de idei(chiar complet alta, ordinea o alegeti voi),🙂 puteti vizita mica biserica aflata  in afara zidurilor orasului, pe locul unui vechi cimitir. Cu o arhitectura tipic istriana ce dateaza din sec. XI, mica biserica Sfantul Jerome  pastreaza inscriptii glagolitice si picturi datand din sec. XII, opere de arta unice in intreaga Istrie. Bineinteles, interesant de vizitat este si interiorul bisericii din piata centrala, chiar daca peste zidurile sale nu au trecut atat de multe secole.

DSC_0124

freska7freska9

sursa aici

DSC_0327

Turnul clopotnitei construit in 1552

DSC_0304

DSC_0053

DSC_0301

DSC_0323

DSC_0317

DSC05388DSC_0045

Ei, si daca vi se face foame, exista si un mic restaurant -Humska-  cu preparate traditionale istriene. De neratat, vestitul prosciutto de Istria, pršut[prșut] ii spun croatii, branza cu trufe, gulasul de casa (domaćim gulašom), si, desigur, vestita biska sau medica[medița](bautura cu miere si plante)ori un pahar cu  vin de Malvazija sau Muškat. Am locuit doi ani in Croatia, chiar stiu ce vorbesc.🙂

Humska

Si, odata epuizat tot ce se poate face in interiorul zidurilor Humului, va puteti incumeta la o plimbare mai lunga,  coborand scarile din piatra care duc spre insorita vale a Mirnei incarcata de vegetatie, nesfarsite intinderi de verde, rodii, smochini, meri, nuci…o frumusete de neratat si de neuitat…

DSC_0297

DSC05406

DSC05400

DSC_0309

5 thoughts on “HUM, se spune c-ar fi cel mai mic oras din lume…

  1. ileanaxperta February 6, 2015 / 5:49 pm

    Tare mult imi plac astfel de locuri, orasele parca pierdute in negura timpului. Imi place sa ma plimb pe acele alei pietruite denivelat, sa privesc casele simple, din piatra, decorate cu flori, in care oameni simpli isi traiesc destinele – poate simple si ele dar linistite, cred eu! Locuri tihnite, in care civilizatia poate da un semn de viata doar prin vizitatorii care calca pe acolo si suvenirurile locale faurite special pt. ei. Esti o fericita ca ai vazut un astfel de loc. Poza cu raul Mirna este de tablou. Numai vacante pline de bucurii iti doresc!🙂

  2. danielaracovita February 6, 2015 / 6:18 pm

    Si eu sunt topita dupa locurile acestea, Ileana draga. Zilele astea m-am tot uitat prin folderul cu poze facute prin Croatia, daca ai stii de cate asemenea locuri mi-am reamintit ! Sunt multe, tare multe, Istria mea draga e plina de asemenea locuri. Cred ca mi s-a facut un dor teribil de Croatia. Imi mai trece reamintindu-mi de locurile prin care am trecut si, mai ales, tot scriind despre ele. E si asta o forma de terapie cand ti se face dor. De fapt, cred ca e cea mai buna terapie. Asa ca o sa tot gasesti, draga Ileana, asemenea postari pe blogul meu.🙂 Te imbratisez, o seara linistita sa ai!

    • ileanaxperta February 8, 2015 / 9:39 am

      Am vizitat cateva locuri si orase din insula Krk, atunci cand am petrecut una dintre cele mai frumoase vacante. Croatia este pt. mine tara surprizelor perfecte, de toate felurile; incepand cu stralucirea oraselor vechi, medievale si terminand cu peisaje care mi-au taiat respiratia…la propriu! Iubesc Croatia!
      Si pt. mine pozele si scrisul povestilor de vacanta sunt cea mai strasnica terapie a sufletului. Este, de fapt, alinarea sufletului, echilibrul care imi da curaj sa visez mai departe…spre vacantele si calatoriile viitoare. Daca n-am visa si nu am mai spera…oare ce ar mai fi viata noastra?!…Hai ca o iau pe aratura filozofiei si nu vreau!🙂 O duminica perfecta iti doresc! Cu drag!

Leave a Reply

