Drumuri printre culori

Burano
Insula Burano

Iubesc locurile pline de culoare. Indiferent că este vorba de clădiri zugrăvite în cele mai trăznite nuanţe, de street-art-ul ce dă viaţă zidurilor gri şi atât de banale cândva. Şi mi-s dragi, în egală măsură, petele de culoare ce sunt florile de tot felul inundând ferestre, balcoane, parcuri întregi, picturile expuse în plină stradă, umbrelele ce par că plutesc deasupra trecătorilor mai mult sau mai puţin grăbiţi… Până şi tot felul de flecuşteţe multicolore aruncate aproape de-a valma în vitrine sau pe tarabe- prăjituri, mirodenii, magneţi, podoabe şi câte şi mai câte. Starea aceea de euforie, de prea plin sufletesc încercată în sarabanda nuanţelor de tot felul pentru mine este de nepreţuit. Le-am căutat peste tot în drumurile mele. Am mers drept la ţintă, cum se spune, atunci când a fost vorba de locuri vestite tocmai datorită culorilor vii care-ţi inundă retina la tot pasul- Cinque Terre, Santorini, Burano, Portofino, Portovenere, pastelatele oraşele de pe Coasta Amalfi-  Positano, Amalfi, Vietri sul Mare… Sau s-a întâmplat să le găsesc pur şi simplu şi atunci bucuria a fost cu atât mai mare. Aşa, ca un cadou minunat venit când te aşteptai cel mai puţin- Vodnjan, Mali Losinj, Rovinj, Poreč, Rijeka în perioada carnavalului…

Portovenere
Portovenere
Blagoevgrad
Blagoevgrad(Bulgaria)
http://www.elrunrun.net/fotos-del-encantador-pueblo-de-positano-un-lugar-como-sacado-de-un-cuento-de-hadas/#prettyPhoto/4/
Positano

Mi-e greu să fac un top al lor şi nici nu-mi doresc asta. Fiecare dintre ele are propriul farmec şi nu văd rostul unei asemenea contabilizări, locul 1, locul 2, locul 3… Rămân la părerea mea că locurile dragi rămân în suflet oricum, fără a fi nevoie să le ierarhizezi în vreun fel.

Uite, atunci când vine vorba de topuri calificate pompos ca prezentând ,,the most colorful cities în the world”, ,,the most colorful places on earth”, etc, de cele mai multe ori, în primele 5 poziţii, vei găsi Cinque Terre, pitoreasca regiune cuprinsă între oraşele Genova şi La Spezia, în nordul Italiei. Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore, cinci foste sate pescăreşti înşirate de-a lungul unui ţărm stâncos, scăldat de valurile Mării Ligurice, par aproape ireale. Cineva le compara inspirat cu imaginea a cinci bătrâne doamne, uitate de vreme, gătite în veşminte cândva respirând multă culoare, acum vechi, decolorate pe alocuri chiar, dar fara a-si pierde in vreun fel frumuseţea si misterul lor. Dimpotrivă chiar.

Şi poate chiar în asta constă farmecul acestui ţinut de poveste, amestecul vibrant de culori ce pare că dă viaţă clădirilor vechi de secole. Şi nu pare deloc desuet, şi nu estompează câtuşi de puţin senzaţia că te-ai întors în timp, departe, într-o Italie medievală fermecătoare.

CT2

CT4

ct1

CT5

monterosso

corn 2

RM

rio 1

RM2

Călătorind mai spre nord, de-a lungul aceleiaşi superbe riviere italiene, cu doar 30 de kilometri înainte să intri pe porţile bătrânei Genova, întâlneşti o bijuterie de orăşel-  pastelatul Portofino, staţiune exclusivistă, renumită încă din sec. XIX. Aşezat la poalele Apeninilor, pe ţărmul Mării Ligurice, Portofino pare că are un veşnic aer de vacanţă ce i se potriveşte mănuşă

PORTOFINO 1

PORTOFINO 3

PORTOFINO 2

PORTOFINO 4

PORTOFINO4

PORTO 2Tot multe culori şi tot in Portofino🙂

DSC_0613

Veneţia este locul ce se umple de culoare în timpul vestitului carnaval. Am întâlnit oraşul de pe ape la sfârşitul unei toamne frumoase când luni bune mai aveau să treacă până la ,,il grande carnevale di Venezia”. Dar de culori tot m-am bucurat din plin. Le-am găsit la mai puţin de 10 kilometri distanţă (străbătută cu vaporetto, fireşte) în Murano şi, mai ales, în Burano. O veche legendă spune că obiceiul zugrăvirii zidurilor  în culori vii are origini în timpuri mult îndepărtate când femeile din Burano au găsit soluţia asta pentru a-şi ajuta astfel soţii pescari să găsească mai uşor căminul atunci când se reîntorc cu barca de pe mare.

murano

Da, ştiu, sunt subiectivă. Am pus aici doar o singură poză făcută în Murano(cea de mai sus) şi vreo 7 în Burano. Acolo mi-a plăcut cel mai mult. Şi mai am destule, promit să revin cu o postare doar despre pastelatul Burano.

DSC_0473

burano 2

DSC_0608

Burano4Burano 5

Burano 6

Să aducem un pic din atmosfera carnavalului veneţian si in Burano, zic…🙂

Burano7

Oraşul Rovinj şi-a câştigat de multă vreme renumele de cea mai cunoscută staţiune din zona de coastă a Istriei. Arhitectura în stil veneţian este prezentă la tot pasul, dar adevăratul farmec al bătrânului oraş mi se pare că este dat de nebunia de culori ce întâmpină călătorul la tot pasul. Poate mai puţin ştiut este faptul că, după cel de-al doilea război mondial, guvernul i-a ademenit aici pe artiştii de pe coasta istriană oferindu-le chirii neaşteptat de mici. Urmarea? O mulţime de galerii de artă, ateliere, tarabe cu produse artizanale deosebite se înşiră de-a lungul străduţelor pietruite, mărginite de clădirile purtând patina timpului. De neratat este vestita Grisia, strada artiştilor. Şerpuieşte leneş chiar din imediata apropiere a mării Adriatice, din piaţa Matteotti, până sus, în preajma zidurilor bisericii purtând hramul Sfintei Eufemia, patroana spirituală a Rovinjului.

ROVINJ1

ROV4

ROVINJ 1

ROVINJ 3

ROVINJ, GRISIA

ROVINJ 5Pe strada Grisia

ROVINJ 6

ROVINJ pink

ROVINJ2
Rovinj

Probabil că Vodnjanul, oraşul croat aflat destul de aproape de Rovinj, cam 25 de kilometri, nu ar fi impresionat cine ştie ce călătorii ajunşi aici dacă nu ar fi existat ideea unui festival de artă şi cultură urbană- ,,Boombarstick Festival”. Aşa se face că artişti mai mult sau mai puţin consacraţi, din Croaţia şi nu numai, vara, iau drumul vechiului oraş medieval pentru a face dovada propriului talent pe zidurile gri ale bătrânelor clădiri, multe dintre ele aflate în paragină. Iar rezultatele sunt absolut surprinzătoare.

Vodnjan 1

Vodnjan

Vodnjan 3

Vodnjan4

Vodnjan 5

VODJANJ 6

Vodnjan7Vodnjan8

Vodnjan

vodnjan

Vodnjan10Vodnjan 11

Lošinj este una dintre cele mai mici insule populate din Golful Kvarner, mică, dar plină de culoare şi ea. Străbătând-o de la nord la sud, pe mare parte din această insula croată te întâmpina doar verdele pădurilor de pini, stejari bătrâni, al livezilor de măslini, dafini, ienupăr şi, desigur, albastrul intens al Adriaticii. În schimb, odată ajuns în sudul insulei, paleta cromatică se îmbogăţeşte surprinzător cu feluritele culori în care locuitorii din Mali Losinj şi Veli Losinj au ales a-şi zugrăvi zidurile exterioare ale clădirilor.

Mali Losinj 2
Mali Losinj

În Mali Losinj am ajuns într-un sfârşit de octombrie, când vremea s-a schimbat pe nepusă masă, aducând nori negri, ploi şi furtuni dezlănţuite pe insula cunoscută ca find însorită mai tot timpul anului. Scăldate în soare strălucitor, cu siguranţă, culorile sunt mai intense, mai vii decât aşa cum apar ele în fotografiile mele.

MALI LOSINJ
Mali Losinj
Veli
Veli Losinj

Rijeka in perioada carnavalului, sursa foto 1,2,3 aici.

rijeka

rijeka 2016

carnaval

Mai zăbovim puţin în Croaţia( întotdeauna mi-a fost greu să părăsesc ţara asta). Nu are nici pe departe faima carnavalului din Veneţia, Rio de Janeiro, Nisa, Santa Cruz de Tenerife şi, aproape sigur, nici eu n-aş fi avut habar de el, aşa cum nu are multă lume din afara Croaţiei, dacă nu aş fi avut şansa extraordinară de a locui 2 ani în Rijeka, oraşul-port de pe malul Adriaticii. Ei bine, începând chiar din primele zile ale lui ianuarie şi până la sfârşitul lui februarie, oraşul intră în febra carnavalului. Străzile sunt pline de culoare, în special Korzo, principala stradă pietonală, fiecare zi aduce fel şi fel de spectacole, concerte în aer liber, târguri diverse, muzica răsună în tot locul şi aproape că nu există şcoală, grădiniţă, instituţie, companie care să nu se implice în vreun fel în organizarea carnavalului. Cireaşa de pe tort este, de departe, parada costumelor. Practic, sunt două zile, prima dedicată doar copiilor, a doua rezervată adulţilor, în care se defilează începând de la orele dimineţii până târziu, aproape de miezul nopţii.

carnaval 1Noi, eu si Mara, la primul nostru carnaval in Rijeka.🙂

carnaval 2

carnaval 3

carnaval apple

carnavallll

carnaval11

CARNAVAL 2

Cred că am sute de fotografii făcute la cele două carnavaluri la care am avut bucuria să fiu acolo, pe străzile Rijekai. Dar poza de mai sus e în topul celor mai dragi sufletului meu, Mara împreună cu minunaţii ei colegi de clasă şi draga de Laura, învăţătoarea lor. Se întâmplă în 2013, anul în care Croaţia a intrat în Uniunea Europeană, aşa că nu este greu de ghicit de ce şcoala în care învăţa fata mea a ales pentru copiii şi profesorii ei aceste costume.

carnaval 13

Mara

carvaval rijeka

carnaval rijeka nice

Fotografia asta cu ,,brotăcelul” adormit nu-mi aparţine, dar aşa dragă mi-a fost că nu m-am abţinut să n-o pun aici. Şi dacă vreţi să vedeţi mult mai multe poze surprinse în timpul coloratului carnaval, să vedeţi câtă bucurie există pe feţele lor, fie că participă direct la paradă, fie că sunt simpli privitori, vă ofer acest link. Sunt sute de poze făcute în ultimii 5 ani, eu spun că o să va placă şi, mai ales, o să va amuze. Timp şi răbdare s-aveţi, enjoy!

6 thoughts on “Drumuri printre culori

  1. ileanaxperta March 6, 2016 / 6:40 pm

    Ah! Daca ai stii cat de mult ma bucur cand/ca scrii!!! Cat imi plac toate pozele tale, toata pagina asta este atat de vie, precum paleta unui pictor ce doreste sa redefineasca minunatia culorilor de tot felul. Ma laud ca am trait si eu bucuria de a calatori la Rovinj si Rijeka in excursii de cate o zi. Putin, stiu dar a fost totusi destul pentru a-mi umple sufletul de fericirea locului si de a respira aerul autohton al fiecarui oras.
    De asemenea, sper si ma rog la Dumnezeu sa reusesc sa vad live Cinque Terre, poate chiar vara aceasta. Da, Doamne!
    In rest, astept cu nerabdare viitoarele tale povesti “colorate” cu multe poze minunate!
    Iti doresc o seara linistita si o noua saptamana cat mai reusita! Cu drag!
    PS. si chiar nu pot sa nu dau “share”…🙂

  2. danielaracovita March 6, 2016 / 9:29 pm

    Multumesc mult, Ileana! Adevarul este ca incepusem sa scriu despre Burano, apoi mi-am amintit si de alte locuri intens colorate si asa mi-a venit ideea sa scriu despre ele. Mai sunt si altele, mai scriu si altadata.🙂
    Iti doresc din suflet sa vezi Cinque Terre! Este de vis. Citeam chiar zilele trecute ca incepand cu anul acesta se va incerca limitarea numarului de turisti care viziteaza zona asta. Am retinut ca vizitatorii trebuie sa-si procure din timp biletele pentru traseele care fac legatura intre cele 5 sate, asta spre deosebire de anii trecuti cand le cumparai acolo, la fata locului. Asa ca ai grija sa te interesezi cu ceva vreme inainte. Sunt sigura ca o sa-ti placa Cinque Terre. Unii o compara cu Coasta Amalfitana. Eu le-am vizitat pe ambele, este o minune si aceasta, dar mai mult mi-a intrat in suflet Cinque Terre.
    O saptamana reusita iti doresc si eu! Cu drag!

  3. anamaria April 2, 2016 / 8:55 pm

    Minunate si colorate locuri.

  4. danielaracovita April 3, 2016 / 4:53 am

    Am scris despre ele intr-o zi rece si gri. Simteam nevoia unei ,,infuzii de culoare” si am gasit-o printre amintirile mele de calatorie.🙂 E o terapie si asta… O primavara calda si minunat colorata, Ana!

  5. anamaria April 4, 2016 / 8:33 pm

    Sa stii ca e terapie. Multumesc mult. Primavara minunata sa aveti si voi fete frumose!

Leave a Reply

